fredag 14 januari 2011

Godaste pizzan

Måste bara dela med mig av den godaste pizzan jag någonsin ätit.
Hemmagjord givetvis och väldigt lätt att göra.

25 g jäst
1,5 dl vatten
1 dl olivolja
4,5 dl vetemjöl
salt

Värm vattnet fingervarmt och häll det över den smulade jästen. Häll i olivoljan, saltet och mjölet.
Låt jäsa i 30 min.

Tomatsås:
Har inga exakta mått men jag häller olja i en kastrull, pressar i en vitlök, ca 5 matskedar tomatpuré, chili flakes och oregano. Häll i mer olja tills du får en bra konsistens.

Olja en plåt och tryck ut degen tunt över hela plåten.
Stryk på tomatsåsen, lägg på riven mossarella, parmaskinka, champinjoner, färska tomater och gröna viltlöksoliver.
Lägg sedan på mosarella i skivor och strö på oregano.
Sätt in plåten längst ner i ugnen på det varmaste tills den ser klar ut och har fått en fin färg.

Strö sedan på mer oregano och färsk basilika.





Smaklig måltid!

2 kommentarer:

Sheyda N sa...

Fan vad duktig du är L! Jag kommer absolut sno receptet! ;)

Lore sa...

Både ser och låter grymt gott, å en sån husmor =).