söndag 2 januari 2011

På begäran

Compact Living

Om det är någon som vet hur man bor trångt så är det jag. Bodde tidigare på 26 kvadrat i en jättemysig lägenhet, bara det att vi bodde två stycken där. Min pojkvän flyttade in.
Det kan man kalla trångt!


Men det finns faktisk många knep att ta till, här kommer några som jag gillar.

1. Vita väggar, vitt tak, gärna vitt golv med. Ju ljusare rummet är, desto större känns det.

2. Det finns många smarta sätt för sängen. Loftsängen gör att hela ytan under går att använda till något annat. Bäddsoffan är en annan smart lösning då du har två funktioner i en.

3. Möbler på hjul. Både snyggt och du kan lätt flytta undan om du behöver golvutrymmet till t ex en större matplats. Enkelt att göra ett sådant bord själv.

4. Belysning. Med Spottar kan du lysa upp väggarna och gärna högt upp. På så sätt känns rummet också större. En ljus taklampa som ger ett ljusspel i taket gör även att blicken höjs.

5. Dold förvaring som exempelvis korgar.

6. Klappbordet är en superbra lösning i ett litet boende. Finns olika varianter, vissa kan man fälla ner helt och hållet. Extrastolarna i form av klappstolar kan man förvara på vinden/förrådet när de inte används.

7. Ännu mer dold förvaring. Detta är viktigt när man bor trångt, Less is more! Tänk på att ha så lite saker som möjligt framme, det känns snabbt stökigt i en liten lägenhet. En hylla utan dörrar ser enligt mig bara rörigt ut, och det är ju det sista man vill. Använd hylla med dörrar!
Bänk med förvaring i, sänglådan är en jättebra lösning.

8. Vita textilier. Släpper in mycket ljus. Sätts med fördel upp på en skena i taket, då ser taket högre ut och rummet upplevs som större.

Hoppas mina tips var till någon hjälp!

3 kommentarer:

Lisa sa...

jättebra tips! speglar är också en bra synkälla till ett större rum det känns inte så instängt:)hoppas du hade ett bra nyår!kram

Tinna sa...

jag skall flytta till en på 25 kvadrat snart, så dessa tips är jättebra! :) tack

Anonym sa...

du har räddar mig! tusen tack för alla tips jag bad om, nu kommer mitt studentrum bli betydligt lättare att inreda! tack tack tack!!